Modlitwa Jezusowa

Modlitwa Jezusowa oddala nas od grzechu

Modlitwa Jezusowa jest uświadomieniem sobie swojego grzechu i wolą uwolnienia się od niego, a tym samym powrotu do Ojca. Modlitwa Jezusowa oddala nas od grzechu, a zbliża do Boga. Dzięki modlitwie Jezusowej możemy wyzwolić się z grzechu, uzdrowić duszę i ciało, na nowo złączyć się z Bogiem.

Grzechami są nie rzeczy powstałe w zgodzie z naturą, lecz niegodziwe są te rzeczy, które powstają na skutek wyboru. Nie jest grzechem jeść dla podźwignięcia ciała w życiu, bez żadnego niegodziwego zamiaru, lecz jeść niewdzięcznie, nieprzyzwoicie i bez opanowania. Ani też nie jest grzechem patrzeć niewinnie, lecz patrzeć zawistnie, wyniośle i chciwie; ani też słuchać w spokoju, lecz gniewnie. I nie jest grzechem kierować język ku dziękczynieniu i modlitwie, lecz dla oczerniania. I nie trudzenie rąk, aby rozdawały jałmużnę, jest grzechem, lecz dla mordu i grabieży. I tak oto każda część ciała grzeszy, zabiegając o sprawy niegodziwe w miejsce dobrych, wbrew woli Boga, a w zgodzie z własnym wyborem.

— Pseudo-Antoni Wielki, Naszego w gronie świętych Ojca Antoniego Wielkiego pouczenia o zachowaniu ludzi i właściwym sposobie postępowania w stu siedemdziesięciu rozdziałach, [w:] Filokalia, tom 1.


Pseudo-Antoni Wielki wskazuje, że grzechy człowieka nie są związane z naturą ludzką. Należy o tym zawsze pamiętać. Człowiek został stworzony jako dobry, został stworzony na obraz i podobieństwo Boże. Grzech powstał później i nie przynależy do natury ludzkiej. Jest on ściśle związany z wyborami, które podejmuje człowiek. Dlatego Pseudo-Antoni mówi, że grzechem nie jest rzecz powstała w zgodzie z naturą, ale ta, która powstała na skutek wyboru.

Podobieństwo człowieka do Boga przejawia się m.in. w tym, że ma wolną wolę. Może zatem sam decydować o swoim losie. Oczywiście należy mieć na uwadze fundamentalną różnicę pomiędzy Bogiem a człowiekiem – Bóg jest doskonały, a zatem doskonale wolny. Człowiek natomiast nie jest doskonały. Jego wola może być osłabiona bądź nawet całkowicie wykluczona. Jednak w normalnych warunkach rozwoju człowiek ma władzę decydowania o swoim losie.

Zatem on sam wybiera to, co uważa za stosowne, dobre i jemu sprzyjające. Nie oznacza, że to co dla niego dobre będzie dobre w sensie obiektywnym. Człowiek bowiem może nie mieć właściwego rozeznania pomiędzy tym, co dobre a tym, co złe i jakie ostatecznie skutki przyniosą jego wybory. Nie ma zdolności poznania wszystkich konsekwencji swoich decyzji. Jednak rozum i doświadczenie może pomóc mu podjąć właściwą decyzję.

Pseudo-Antoni Wielki podaje kilka przykładów w nieskomplikowanych sytuacjach co jest grzechem, a co nie. Pozwala to wyczuć pewien grunt, granicę i różnicę pomiędzy tym, co właściwe i tym, co grzeszne. Zarazem Pseudo-Antoni mówi, że grzech sprzeciwia się woli Boga. Jest z nią sprzeczny.

Warto zauważyć, że wprawdzie grzechem nie czynimy Bogu szkody, bo Jemu nic nie może wyrządzić szkody, ale nie oddajemy Mu tego, co Mu się należy – chwały i uwielbienia. Grzech oznacza, że nie uznajemy w Nim dobra najwyższego. To odrzucenie miłości Ojca, to osłabienie relacji z Nim. Każdy grzech coś zmienia w moim sercu, co ma przełożenie na relacje. On osłabia moją tożsamość jako dziecka Bożego. Grzech pomniejsza człowieka, zaćmiewa sumienie i utrudnia właściwe korzystanie z wolności, wypacza i zniekształca obraz Boży w człowieku.

Możliwe jest jednak wyzwolenie z niego i powrót do Ojca. Człowiek jednak sam z siebie nie jest w stanie pokonać grzechu i zła. Może to uczynić tylko przy pomocy Chrystusa. To On pojednał nas z Bogiem, to On nas zbawił. To dzięki Niemu możemy powrócić do Boga. Dlatego Jego należy wzywać w modlitwie, do Niego się uciekać, ku Niemu się skierować, Jemu zawierzyć życie.

Modlitwa Jezusowa jest uświadomieniem sobie swojego grzechu i wolą uwolnienia się od niego, a tym samym powrotu do Ojca. Modlitwa Jezusowa oddala nas od grzechu, a zbliża do Boga. Dzięki modlitwie Jezusowej możemy wyzwolić się z grzechu, uzdrowić duszę i ciało, na nowo złączyć się z Bogiem.


Brunon Koniecko OSB – benedyktyn tyniecki. Do opactwa wstąpił w 2010 roku. Święcenia kapłańskie przyjął w 2018 r. Jest absolwentem administracji oraz teologii. W opactwie tynieckim był m.in. przeorem, podprzeorem i wychowawcą. Autor książek: Medytować to…Nie żartujcie sobie z Bóstwa!Modlitwa Jezusowa. Przewodnik po rekolekcjach Oddychać ImieniemDroga Filokalii. 50-dniowe ćwiczenie duchowe



Jeśli chcesz otrzymywać bezpłatne powiadomienia o wszystkich tekstach, które w danym tygodniu pojawiły się na portalu modlitwajezusowa.com.pl, to zapisz się na otrzymywanie wiadomości. Jak będzie działać system powiadomień o nowych wpisach na portalu modlitwajezusowa.com.pl? Raz w tygodniu, w niedzielę o 18:00, otrzymasz wiadomość z listą najnowszych artykułów, które ukazały się na portalu modlitwajezusowa.com.pl.

Close Search Window
Zamknij