Dlaczego powstał człowiek? Aby, pojmując Boże dzieła, dostrzegł Boga i wysławił Go jako Tego, który stworzył te dzieła ze względu na człowieka. A godny Bożej miłości umysł to niewidzialne dobro, dane przez Boga ludziom, którzy są tego warci dzięki właściwemu sposobowi postępowania.
— Pseudo-Antoni Wielki, Naszego w gronie świętych Ojca Antoniego Wielkiego pouczenia o zachowaniu ludzi i właściwym sposobie postępowania w stu siedemdziesięciu rozdziałach, [w:] Filokalia, tom 1.
Niektórzy filozofowie uważają, że jednym z najważniejszych pytań człowieka, a być może nawet najważniejszym jest: kim jest człowiek? Zatem antropologia staje się naczelną dziedziną filozofii. Pseudo-Antoni Wielki stawia podobne pytanie: Dlaczego powstał człowiek? I odpowiada, że „aby, pojmując Boże dzieła, dostrzegł Boga i wysławił Go jako Tego, który stworzył te dzieła ze względu na człowieka”. Akcentuje zatem wychwalanie Boga. W podobny sposób wypowiedział się św. Ignacy Loyola. W ćwiczeniach duchowych stwierdził, że człowiek się narodził po to, aby chwalił Boga, Pana naszego, i aby zbawił duszę swoją.
Oba podejścia ukazują cel człowieka, a zarazem stworzenia – oddawanie czci Bogu, wysławianie Go. Bóg w swojej wielkości dał istnienie człowiekowi i całemu światu. Stworzył te dzieła, jak mówi Pseudo-Antoni, ze względu na ludzi. Człowiek jest uznawany za koronę stworzenia. W opisie stworzenia z Rdz 1 człowiek został stworzony ostatniego dnia. Możemy więc powiedzieć, że wszystko inne zostało przygotowane na pojawienie się człowieka. Zarazem wszystko, zgodnie z Rdz 1, zostało stworzone jako dobre.
Jeśli Bóg stworzył świat, a więc i człowieka, jako coś dobrego, to oddanie Jemu chwały powinno być czymś naturalnym. Bóg tworzy tylko dobro. On sam jest dobry w absolutny sposób. Taka jest Jego natura i ze względu na nią nie jest możliwe, aby mógł uczynić coś złego. O zachwycie nad stworzeniem mówi autor Księgi Mądrości:
Jeśli urzeczeni ich pięknem wzięli je za bóstwa – winni byli poznać, o ile wspanialszy jest ich Władca, stworzył je bowiem Twórca piękności; a jeśli ich moc i działanie wprawiły ich w podziw – winni byli z nich poznać, o ile jest potężniejszy Ten, kto je uczynił. Bo z wielkości i piękna stworzeń poznaje się przez podobieństwo ich Stwórcę (Mdr 13,3-5).
Modlitwa Jezusowa może stać się zachwytem nad Bożym dziełem. W jaki sposób? Przecież jest to raczej wezwanie o miłosierdzie. Jeśli człowiek widzi piękno stworzenia i uznaje swój grzech, czyli to, że w jakiś sposób zatracił to piękno w sobie, może prosić o miłosierdzie. Zatem wołanie o miłosierdzie, to wołanie o przywrócenie piękna w duszy człowieka, o przywrócenie piękna w jego życiu. Kiedy człowiek oddaje się Bogu i czyni Go Najwyższą wartością i ostatecznym celem, jego życie staje się na nowo piękne.
Człowiek został stworzony jako dobry, a więc i piękny. Dostrzegając piękno w sobie i w świecie wysławia Boga. Odchodząc od Boga, czyli popadając w grzech, traci to piękno i trudniej jest mu je dostrzec w sobie, jak i w świecie. Modlitwa Jezusowa może stać się sposobem na powracanie do zachwytu nad Bożymi dziełami i przywracaniem piękna w życiu człowieka i całego świata.
Brunon Koniecko OSB – benedyktyn tyniecki. Do opactwa wstąpił w 2010 roku. Święcenia kapłańskie przyjął w 2018 r. Jest absolwentem administracji oraz teologii. W opactwie tynieckim był m.in. przeorem, podprzeorem i wychowawcą. Autor książek: Medytować to…, Nie żartujcie sobie z Bóstwa!, Modlitwa Jezusowa. Przewodnik po rekolekcjach Oddychać Imieniem, Droga Filokalii. 50-dniowe ćwiczenie duchowe
Jeśli chcesz otrzymywać bezpłatne powiadomienia o wszystkich tekstach, które w danym tygodniu pojawiły się na portalu modlitwajezusowa.com.pl, to zapisz się na otrzymywanie wiadomości. Jak będzie działać system powiadomień o nowych wpisach na portalu modlitwajezusowa.com.pl? Raz w tygodniu, w niedzielę o 18:00, otrzymasz wiadomość z listą najnowszych artykułów, które ukazały się na portalu modlitwajezusowa.com.pl.